Digitális transzformáció: mit jelent egy vállalkozás számára?
A digitalizáció hatalmas kihívás elé állítja a magyar vállalatokat. Napjaikban azok a cégek lemaradnak a piaci versenyben, akik nem nyitottak az új megoldásokra, legyen szó vállalati információs rendszerek bevezetéséről vagy online marketingkampányok elindításáról. Hazánkban általában felkészületlenebbek a vállalkozók az ilyen jellegű változásokra, mint más nyugat-európai államokban. Pedig a digitális transzformáció épp a felzárkózásról és a versenyképesség növeléséről szól. Cikkünkből Ön is megtudhatja, mit jelenthet a digitalizáció egy cég életében és milyen előnyökkel jár a vezetésben egy ilyen döntés.
A digitális transzformáció jelentése
A digitális transzformáció során a digitális technológia egy vállalat valamennyi tevékenységébe bevezetésre kerül. Az átállás alapjaiban változtatja meg egy cég napi tevékenységét: átalakul a vállalatirányítási munka, az ügyfelek kiszolgálása, a termelés, a marketing és az értékesítés is. Ezen felül a digitalizáció egyben egy attitűdbeli változást is elhoz a vállalat életébe: nyitottságot az újdonságra, hajlandóságot a kísérletezésre és az újító, innovatív ötletek megvalósítására.
A különféle digitális technológiák ugyanakkor erős és megfelelő alapok esetében teremtenek csak lehetőséget a teljesítőképesség növelésére egy vállalat számára. Jellemzően akkor sikeresek ezek a projektek, ha egy vállalat teljeskörű üzleti stratégiával rendelkezik, képes igazodni a változásokhoz és a korábbi berendezkedését hajlandó átszervezni a hatékonyabb működés érdekében.
A digitális transzformáció a felzárkózás és a versenyképesség növelésének kulcsa
A digitális transzformáció, mint üzleti döntés
Az elmúlt években számtalan konferencia, előadás és cikk vitatémája volt, hogy a cégek digitalizációja mely területhez is tartozik valójában. Az olyan modern technológiák, mint a felhő alapú ERP-rendszerek, az automatizáció vagy épp a digitális marketingeszközök (a VR és az AR témaköréről nem is beszélve) azt sugallják, hogy elsősorban az IT szakemberek feladata az átállás irányítása.
Valójában azonban a digitális transzformáció elsősorban üzleti átalakulás, ezért olyan hozzáértőknek kell koordinálni a változásokat, akik mélyrehatóan ismerik a vállalkozás felépítését és működését. A vállalat menedzsmentjének így kiemelt felelőssége van. Az informatikusok, az üzletviteli tanácsadók és az új rendszerek szállítói a gyakorlati megvalósításban jelentenek segítséget.
Régi és új vállalatok a digitális térben
10-15 évvel ezelőtt az elektronikus technológiák alkalmazása és az online jelenlét nem voltak ennyire szerves részei egy vállalat életének. Elképzelni is nehéz lehetett, hogy a 2010-es évek végére a felhő alapú (cloud hosting) rendszerek stabil és biztonságos megoldást jelenthetnek a vállalatok IT infrastruktúrájának üzemeltetéséhez. Az online hirdetések ugyanígy fokozatosan váltották fel az offline csatornákat és hozták el a Google és a Facebook fokozatos térnyerését szerte a világon.
A digitalizáció nagy lépés a cégeknek és folyamatos fejlesztést igényel
Azok a cégek, amelyek hosszú évtizedek óta működnek analóg formában és csak most állnak át a 21. század üzleti megoldásaira természetesen egyfajta veszélyként gondolnak a digitalizációra. Az új, az ismeretlen mindig félelmetes, hisz a legnagyobbak is könnyen elbukhatnak egy új környezetben:
- A vállalati kultúra megváltozása minden dolgozót érint: a vezetőktől kezdve a gyakornokokig, ezért csak úgy lehet sikeres a digitális átállás, ha mindenki alkalmazkodik az új körülményekhez.
- A céget úgy kell megváltoztatni, hogy közben az ügyfelek érdekei és kiszolgálása folyamatos és stabil maradjon.
- Felmerülhet, hogy a munkavállalók félnek a digitális és automatikus fogalmától, mert úgy érzik, hogy a munkahelyük elveszítésével fenyeget egy ilyen változás. „Ha egy szoftver pontos és valós idejű jelentést tud készíteni a vállalat teljes pénzügyi helyzetéről, akkor miért kellek én, mint pénzügyes?” – merülhet fel a kérdés például a pénzügyes kollégában.
- Az is előfordulhat, hogy a generációbeli különbségek elidegenítően hatnak. A fiatal vállalkozók már ebbe az „új rendszerbe” nőttek bele és jobban kiismerik a digitális eszközöket, ami versenyképességi előnyt jelent.
Ha egy cég belevág a digitális transzformációba, akkor a folyamat irányítóinak (a cégvezetőknek, a tanácsadóknak, a vállalat belső szakértőinek) pontosan ismerniük kell a célokat. „Mit akarunk elérni? Milyen eszközökre van ehhez szükségünk?” A pontos célkitűzések és a stabil üzleti modell csökkentik a paradigmaváltás kockázatait.
A KKV-k a digitális átállás úttörői
Gyakran halljuk azokat a divatos kifejezéseket, hogy „át kell venni a startup kultúrát” vagy „innovatív megoldásokat kell keresni a fejlődéshez”. A legtöbb multi- vagy nagyvállalat számára azonban a startup trendek és az újító ötletek is távol állnak az elérhető valóságtól. A bonyolult szervezeti struktúra, a rengeteg alkalmazott és a meglévő „így szoktuk” módszerek mind nehezítő tényezők a digitalizációban.
Ezzel szemben a kis- és középvállalkozások sokkal rugalmasabbak méretüknek köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy műveleteik átláthatóbbak és rendszereik is egyszerűbbek. Esetükben nincsenek például nemzetközi sztenderdek, amelyeknek meg kell feleltetni a munkafolyamatokat. Megfelelő stratégia birtokában a meglévő erőforrások kihasználásával relatív rövid idő alatt megugorhatók a digitális transzformáció kihívásai.
Jól ismert példa a felhőszolgáltatások bevezetése, amely általában minden digitalizációban az első lépés és magával hoz több szükségszerű változást is egy cég életében:
- A felhő hosting és a modernizált IT rendszer fenntartása kevesebbe kerül, így a korábban információs technológiára költött összegeket át lehet csoportosítani más területekre.
- A bárhonnan, bármilyen eszközről elérhető céges rendszerek (akár ERP-rendszer, akár fájlmegosztó stb.) kedveznek az otthoni munkavégzésnek is.
A felhő alapú VIR rendszerek jó kiindulópontot jelenthetnek
Létezik a teljes digitális transzformáció?
A rohamosan fejlődő IT világ állandó újításra, pontosabb mérésre és magasabb számokra ösztökéli a cégeket. A termeléstervezést, a vállalatirányítást és akár a marketingfolyamatokat is a végtelenségig lehet optimalizálni. A folyamatot soha nem lehet befejezni, hiszen mindig lesznek újdonságok ezeken a területeken. A felgyorsult világban folyamatosan figyelni kell a trendeket és időben bevezetni azokat az újításokat, amelyek valóban megtérülnek. Ezeket a módszereket viszont nem egyszerű megtalálni, ezért is érdemes a hozzánk hasonló IT tanácsadó cégek szaktudására támaszkodni.
Ön is nyitott az innovatív vállalatirányítási megoldásokra? Ingyenes üzletviteli tanácsadásunkon feltérképezzük vállalata lehetőségeit!
Az Acterra International Kft. több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik vállalatirányítási rendszerek bevezetésében.