EKÁER, avagy az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer
Kinek van EKÁER kötelezettsége?
Az áru bejelentését minden esetben a magyarországi félnek kell megtennie. Ez azt jelenti, hogy a Magyarországról induló szállítmányhoz a feladónak, míg az ide érkező szállítmányhoz a címzettnek kell EKÁER számot kérvényeznie. Az EKÁER kötelezettség a belföldi fuvarozásra is érvényes, ebben az esetben is a feladót terheli.
Előfordulhat, hogy a belföldi szállítás során szükség van a vontató vagy pótkocsi le- vagy épp felkapcsolására. A rendszerbe ezt mindenképp fel kell vinni.
Mi a dolga a fuvarozónak?
A felelősség alapvetően a feladót és a címzettet terheli, így a fuvarozónak csupán annyi a dolga, hogy ellenőrizze, hogy a feladó vagy címzett eleget tett-e kötelezettségének és egy esetleges hatósági ellenőrzés esetén elérhetővé tegye az EKÁER számot. Emellett az áru eredetét és tulajdonosát is igazolnia kell fuvarlevéllel és számlával. Végül pedig az útdíjakra és az EKÁER igénylővel szembeni visszaigazolására kell figyelnie.
Mikor szükséges bejelenteni a fuvarozást?
Az EKÁER bejelentés az útdíjköteles gépjárművel történő áruszállításkor kötelező, nem vonatkozik azonban minden termékre, szállítmányra, kizárólag a nagy értékű és nagy mennyiségű árura. Ez azt jelenti, hogy a kockázatos élelmiszerek esetén egyes termékekre 250 ezer forint és 200 kg alatt, míg másokra 1 millió forint és 500 kg alatt nincs EKÁER bejelentési kötelezettség. A nem kockázatos szállítmány fuvarozásánál az áruérték 2 millió forint és 2,5 tonna. Csak efölött terheli EKÁER kötelezettség a fent említett feleket.
Meddig érvényes az EKÁER szám?
Az EKÁER bejelentés után kapott szám 15 napig érvényes. Ennek lejárta után a szám érvényessége is lejár, az a továbbiakban nem használható. Amennyiben továbbra is szükség van rá, úgy új igénylést kell leadni.
Hogyan történik az EKÁER bejelentés?
Az EKÁER bejelentés a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) elektronikus rendszerén keresztül történik, ügyfélkapus belépési adatokkal. A bejelentéskor meg kell adnunk a feladó és címzett adatait, valamint meg kell adnunk a szállító jármű rendszámát is. Természetesen információt kell közölnünk a szállított áruról is, például a bruttó tömeget kg-ban, a veszélyességi bárca számot, amennyiben releváns, termék cikkszámát és a közúton való fuvarozás okát. Az okok lehetnek értékesítés, beszerzés, bármunka stb. Kockázatos termék forgalmazása esetén plusz adatokra is szükség van. Ilyen például a kirakodás címén található ingatlant jogszerűen használó vállalkozás adatai (név és adószám).
A sikeres bejelentést követően egy egyedi EKÁER számot kapunk, ami alapján egy ellenőrzést követően az árut a hatóságok hivatalosan is be tudják azonosítani. Az EKÁER számot általában telefonos üzenetben kapja meg az igénylő. Ennek a számnak mind a fuvarozónál, mind a fuvar szervezőjénél meg kell lennie.
EKÁER bejelentés: jogsértési lehetőségek
EKÁER bejelentés elmulasztása
A bejelentés elmulasztása, az EKÁER szám hiánya minden esetben büntetést von maga után, hiszen a szállítmány ebben az esetben igazolatlan eredetűnek minősül. A bírság a szállított áru összértékének akár 40%-a is lehet. Emellett a hatóságnak joga van lefoglalni az árut, szintén a teljes mennyiség összeértékének maximum 40%-ig.
A lefoglalás az élő állatokra és a romlandó élelmiszerre, termékekre nem vonatkozik. Vonatkozhat azonban magára a járműre is, hiszen az gyakorlatilag a bejelentés nélküli, szabálytalan szállítás eszköze.
Hatósági zár
Előfordulhat olyan eset, hogy a rakomány jellege vagy valamilyen kockázati tényezők indokolják, hogy az állami adó- és vámhatóság hatósági zárat rendeljen el. Ez lehet egy csomagzár, amin hatósági pecsét van, vagy pedig raktárzár. A zárnak sértetlennek kell maradnia, amit az állami adó- és vámhatóság ellenőrizhet, valamint, ha már nem indokolt a zár, annak eltávolítása kapcsán intézkedik.
EKÁER és egyéb vállalatirányítási rendszerek
Az EKÁER rendszer segítségével az úton lévő szállítmány valós időben nyomon követhető, emellett fuvarlista összeállítására is lehetőséget biztosít, illetve tartalmazza a fuvarozással kapcsolatos legfontosabb adatokat. Ezek a feladó és címzett adatai, információk a szállítmányról, dátumok és költségek, fuvarozás státusza stb.
Az EKÁER rendszerben lehetőség van a gyors keresésre is egy szűrő segítségével, illetve az egyes tételek módosítására vagy törlésére is. A rendszerből egyenesen kinyomtathatjuk a fuvarlistát is.
Manapság már minden vállalatnál szükség van az egyes folyamatok automatizálására, a fizikai feladatok kiváltására digitális eszközökkel. Az ACTERRA International Kft. által ilyen és ehhez hasonló vállalatirányítási rendszerekkel teheti hatékonyabbá vállalata működését, munkafolyamatait.
Ön is szívesen megtapasztalná, hogyan könnyíti meg vállalata folyamatait az SAP Business One ERP rendszer? Jelentkezzen ingyenes ügyviteli tanácsadásunkra!
Az Acterra International Kft. több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik vállalatirányítási rendszerek bevezetésében.