BPR, folyamatmenedzsment
A BPR folyamatmenedzsment egy üzleti stratégia, amely a folyamatok elemzésére, tervezésére fókuszál az adott szervezeten belül. Segítségével bármely vállalat képes újragondolni és újraszervezni a munkafolyamatait a vállalati célok függvényében.
Mit jelent a BPR?
A BPR az angol Business Process Reengineering kifejezés rövidítése, amely magyarul a vállalati folyamatok alapoktól történő újraszervezését jelenti a produktívabb, jövedelmezőbb, jobban menedzselt munkavégzés érdekében.
Egy vállalaton belül a tevékenységek és döntések összességét folyamatnak nevezzük, mely a környezeti lehetőségekkel szemben a cég sikerességét garantálja. A vezetők feladata, hogy olyan BPR struktúrát alakítsanak ki, mellyel teljesíthetők a cég adott területein kitűzött célok.
A folyamatszervezés módszereit a kitűzött célokhoz kell igazítani. Ha a külső környezet a költségcsökkentést indokolja, akkor a folyamatokat is ennek kell alárendelni. Azonban, ha a versenytársak jobb ügyfélszolgálata piaci hátrányba hozza a céget, akkor a költségek helyett a minőségi ügyfélkiszolgálást kell a folyamatok középpontjába állítani.
A folyamatszervezés így mindig a külső környezet és a vállalati célok függvénye.

Valódi megoldások vállalatirányításban: kérjen segítséget az Acterra szakembereitől!

A folyamatszervezés többnyire adatok elemzéséből és felhasználásából áll
BPR, mint versenyelőny
A vállalati versenyképesség növelésében a cégen belül a megfelelő szervezeti kultúra kialakításának és a tökéletesített folyamatmenedzsmentnek is döntő szerepe van. Ha ezeken a területeken jól működő, bevált gyakorlattal rendelkezik egy vállalat, akkor hosszú távú piaci előnyre tud szert tenni.
A céges folyamatok újraszervezésének néhány előnye, melyek növelik a versenyképességet:
- Jobb dokumentáció: a pénzügyek, a gyártási folyamatok, raktározás stb. során keletkező adatok, számlák szakértőbb kezelése válik elérhetővé.
- Kitartó folyamatszervezési munkával financiális stabilitás érhető el.
- A cég munkatársai vezetői beavatkozás nélkül tudják teljesíteni a számukra kitűzött követelményeket.
- A vezetők irányt tudnak mutatni kollégáiknak, tudatosabbak lehetnek a fontos döntések meghozásában.
- A kollégák elégedettsége és jobb munkavégzése az ügyfelek nagyobb elégedettségét is automatikusan magával vonzza.
Sajnos az is jellemző, hogy a vállalatok olyankor kezdenek el az alapvető folyamatokkal foglalkozni, amikor válsághelyzetbe kerülnek és reorganizációra van szükség. A hosszú távon tervező cégeknek érdemes a folyamatokat már bőség idején optimalizálni, hiszen ilyenkor van a legnagyobb lehetőség a terjeszkedésre és növekedésre.
Folyamatmenedzsment szoftveres támogatással
A BPR segít megérteni a cég lehetőségeit, az optimalizálás irányait, hiszen megfelelő mérés és minőségi adatelemzés nélkül lehetetlen jó döntéseket hozni.
Egy jól kivitelezett folyamatelemzést követően, már könnyen könnyebben megvalósíthatók a kitűzött célok, egyszerűbben bevezethető például egy vállalatirányítási rendszer. Mi az SAP Business One programot kínálja ügyfeleinek: megítélésünk szerint ez a leghatékonyabb lépés az ideális folyamatszervezés irányába. Ráadásul bevezetése már a KKV cégeknek is költséghatékonyan kivitelezhető.

Határozott vezető, elégedett munkatársak, elégedett ügyfelek
Az SAP gyakorlati előnyei egy alaposan átgondolt folyamatmenedzsment után
- Megalapozott döntéshozatal: az SAP Business One ERP rendszer abban segít, hogy valós idejű információt biztosít a kimutatások és jelentések elemzéséhez. Ha egy nagyobb beruházásról vagy a munkaerőforrás növeléséről kell döntést hozni, akkor a kimutatások segítségével könnyebben tudunk döntést hozni.
- Kontrollált termeléstervezés: minden vállalat az egyensúlyban tartott gyártási folyamatokból tud profitálni, legyen szó termékekről vagy szolgáltatásokról. Vállalati információs rendszerekkel a teljes folyamat felügyelet alatt tartható, az előállítás végén pedig analizálható a cég teljesítménye.
- Kevesebb hibázási lehetőség: ha teljesen átlátjuk cégünk működési folyamatait, akkor nagyobb eséllyel vesszük észre azokat a hibákat, amelyek hátráltatják a fejlődésünket. A versenyképesség szempontjából fontos, hogy a visszatérő hibák kezelés helyett inkább az erősségeinket fejlesszük. A BPR során fény derül azokra a buktatókra, melyeket kijavítva tovább növekedhetünk.
- Ügyfélkezelés: a meglévő ügyfelek adatait (pl. elérhetőségeiket, megrendeléseiket, szerződéseiket) egyetlen programban lehet nyilvántartani. A manuális ügyfélkezelésnél könnyen figyelmen kívül hagyhatunk valamit: a digitalizált folyamatmenedzsmentben ettől nem kell tartani.
- Minden pénzügy egy helyen: a bevételek, kiadások, a teljes könyvelés, számlák és mutatók is egyetlen platformon elérhetők a vezetők számára.

Az SAP segít kialakítani a minőségi folyamatmenedzsmentet
Ösztönzők használata
A folyamatmenedzsment esetében a vállalatirányítási szoftver bevezetése csak az első lépés. Hiszünk abban, hogy a mérés alapvető változást indít el. Ha tisztában vagyunk a saját teljesítményünkkel, össze tudjuk azt vetni historikus adatokkal vagy más munkatársak/részlegek teljesítményével, azonnal beindul a versenyszellem.
A teljesítményt azonban ösztönözni is kell: teljesítményértékelési és jutalmazási rendszerrel kihozhatjuk cégünkből, munkatársainkból és folyamatainkból a lehető legjobb eredményt.
A BPR folyamatmenedzsment ebben is az Ön segítségére lesz. Ha felkeltettük érdeklődését, kérje ingyenes bemutató konzultációnkat a szolgáltatásról, vagy az SAP Business One működéséről!

Oroszlán Gábor
Senior tanácsadó
Érdeklődik vállalatirányítási megoldásaink iránt?
Ismerje meg szolgáltatásainkat egy ingyenes konzultáció során!