SAP vállalatirányítási rendszer árak
A vállalkozás típusa és a szoftverben fellelhető funkciók
Az árakat meghatározó elsőszámú tényező a cég folyamatainak komplexitása, a rendszer által lefedett funkciók, valamint a felhasználók száma. A legtöbb ERP-szállító a felhasználói igények alapján egyedi árakat szab KKV-k és multivállalatok esetében is. A KKV cégeknek ez egy igen kedvező gyakorlat, hisz így ők is képesek beruházni például egy SAP Business One vállalatirányítási rendszerre.
Ugyan a cég méretének növekedéséhez is igazodhat az ERP rendszerek ára, elsősorban nem ez fogja befolyásolni a kiadásokat. Például, Magyarországon a KKV vállalatok esetében az a bevett gyakorlat, hogy külső programmal vagy harmadik fél által oldják meg a könyvelést. Azonban a cég vezetősége dönthet úgy, hogy az SAP rendszert használja a könyvelésre is. Ilyenkor plusz ráfordítással kell számolni az integrálás, betanítás során.

Vállalatirányítási rendszer árak: a vállalatirányítási rendszerek elérhetők KKV cégméret esetében is
Kezdeti vállalatirányítási rendszer árak: a bevezetés költségei
Az első és legfontosabb, hogy alaposan át kell gondolni, milyen céget választunk az SAP szoftverünk integrálására, ugyanis a vállalatirányítási rendszer árakat is nagyban befolyásolni fogja a kiválasztott ERP-szolgáltató munkamódszere. Az implementálásnál elengedhetetlen, hogy a megbízott nyitott legyen a vállalati kultúránkra, hogy meg akarja ismerni az üzleti folyamatainkat és tisztában legyen a szükséges SAP modulok sajátosságaival.
A bevezetés költségeihez sorolhatjuk az előzetes vállalatirányítási és üzletviteli tanácsadás díjait, a projekt megszervezését, a program telepítését, a különböző vállalati szakterületekhez (pl. értékesítés, logisztika, pénzügy, stb.) való konfigurálását, a tesztelések elvégzését és a végfelhasználók oktatását is.
A magyarországi gyakorlatban a szoftverlicenc költség és az integrálás díja sajnos nem a nemzetközi viszonylatban általánosnak nevezhető 1:1 arányban alakul. A munkatársak IT tudása, a projektvezetés hiányosságai, a cég folyamatainak kidolgozottsága miatt mindössze az esetek 10 százalékában érhető el ez az arányszám. Jóval gyakoribbak az 1:1,5 illetve 1:2 arány, tehát több erőforrást és hosszabb időt vesz igénybe az integráció.
A bevezetés kiadásai jelentősen csökkenthetők, ha jól megszervezett csapat és felkészült projektmenedzser támogatja belülről az üzleti folyamatokat. A setup díjakon ugyanakkor nem érdemes spórolni, hiszen egy rosszul kivitelezett ERP rendszer bevezetés hatalmas károkat okozhat.
A program karbantartása és testreszabása
A rugalmas vállalatirányítási rendszerek egyik legnagyobb előnye, hogy teljes mértékben a cég egyéni igényeire szabhatók. Számtalan vállalkozás esetében (pl. gyártással foglalkozó vagy épp leányvállalatokkal is együttműködő cégeknél) nem elegendő az alapvető funkciókat tartalmazó SAP Starter Package, ami kifejezetten a mikrovállalatok igényeire szabott program. Ilyen esetben jól testreszabható szoftver – mint az SAP HANA vagy az SAP Business One – a megoldás. A HANA alapú adatbázis azoknak a vállalatoknak kifizetődő, ahol sok felhasználó van, és nagy számú lekérdezést futtatnak (elemzések, diagrammok készítésére, eladási számok nyomon követésére) használják a VIR programot. Az Windows platformon futóSAP Business One főleg a nagyobb üzleti tranzakciószámmal bíró vállalkozások számára lehet hasznos.
Természetesen előfordulhat olyan is, hogy egy igen költséges, teljesen egyedi fejlesztésű program lesz a befutó. Az Acterra International-nél azt szoktuk tanácsolni az ügyfeleknek, hogy vegyék igénybe tanácsadóink, vagy független szakértők segítségét már az üzleti igény megjelenésének időszakában, hisz tapasztalt segítséggel könnyebb az üzleti igényeket és elvárásokat összeállítani.
A bevezetés utáni következő fázis az SAP szoftverek rendszerfelügyelete. A szoftver licencének megvásárlásával a felhasználók jogosultak az SAP szállító által biztosított szoftverkövetésre. Ebbe a kategóriába beletartoznak a program hibáinak javításai és – egyebek mellett – a szoftverfrissítések is. A szoftvertámogatásnak éves díja van, ami általában a licenc 10-20 százaléka.
Ráadásul nagy segítséget jelent az is, hogy rendszerfelügyelet keretei között folyamatosan elérhető ügyfélszolgálat (support helpdesk) is rendelkezésre áll, ha például a felhasználó nem talál bizonyos funkciókat a rendszerben, vagy gyors módosításokat kell elvégezni. Ennek díja gyakran a felmerülő igények függvényében megállapodáson alapszik.
Az ERP termékek működtetéséhez kapcsolódó költségekbe továbbá érdemes beleszámolni a kompatibilis hardverek és alapszoftverek beszerzését és az üzemeltetési díjakat is.

A vállalatirányítási rendszerek árába érdemes beleszámolni a rendszerfelügyeletet is
Felhasználói képzések
Aki még soha nem használt korábban valamilyen programot vállalatirányításhoz, vagy kevésbé fogékony a technológia elsajátítására, annak elsőre meggyűlhet a baja a rendszer kiismerésével. Szerencsére az SAP szállító a bevezetés keretein belül segít beletanulni a VIR szoftverek világába.
Rendelkezésre állnak emellett ingyenes források is például videók és online tananyagok formájában, melyeket célszerű felhasználni a betanulás alatt, hogy felgyorsítsuk a folyamatot.
Rendszeres szoftverfrissítések
Amikor új szoftverfrissítések jelennek meg a korábban már implementált SAP programhoz, akkor érdemes megfontolni az átállást. A vállalatirányításban mindig naprakésznek kell lenni: az újabb beállításokkal elkerülhető, hogy elavulttá váljon VIR rendszerünk. Minden évben változik a jogszabályi környezet, ráadásul a folyamatosan fejlesztett SAP is új funkciókkal gazdagodik. A kiegészítők megvásárlása nem jelent plusz ráfordítást (erre az éves díjak nyújtanak fedezetet), cserébe növekedhet a munkavégzés produktivitása és nem utolsó sorban a döntéshozók is több információhoz jutnak.

Az SAP szoftverek folyamatosan új funkciókkal bővülnek
További szoftverek használata
A legtöbb cégvezető és ERP felhasználó jellemzően külső programokkal együtt alkalmazza a vállalati információs rendszereket. Előfordul, hogy az SAP-gyártók harmadik féltől származó alkalmazásokat is kínálnak (pl. dokumentumkezelő rendszer, EDI kommunikáció, webáruház, mobil adatgyűjtő, stb.
De ide sorolhatjuk például a Microsoft Office szövegszerkesztő, táblázatkezelő és prezentációkészítő asztali alkalmazásait is, melyek licencét minden esetben meg kell vásárolni. Gyakran ezek az extra programok a vállalatirányításra szánt teljes költségvetés 10-15 százalékát is kiteszik, hiszen a hatékonyság érdekében más gyártótól származó szoftverek integrációját is biztosítani kell.
Vállalatirányítási rendszer árak ingyenes tanácsadás alapján
Sajnos pontos díjakat nem tudunk előzetes felmérés nélkül mutatni az egyedi igények miatt. Tanácsadóink viszont bármikor szívesen segítenek az ideális VIR környezet tervezésében, továbbá ingyenes tanácsadást is biztosítunk az új érdeklődőknek.
Személyre szabott ajánlat érdekében forduljon hozzánk bizalommal!
Hasznosnak találta a vállalatirányítási rendszer árakról szóló bejegyzésünket? Olvassa el, melyek a tökéletes üzleti terv ismérvei!
Az Acterra International Kft. több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik vállalatirányítási rendszerek bevezetésében.